Μάρσια Λόου, "Ποδήλατο:όχημα για έναν μικρό πλανήτη, μετάφραση σύλλογος φίλων του ποδηλάτου, επιμέλεια Κώστας Καβουλάκος, εκδόσεις Κομμούνα 1991
Σε βιομηχανικές χώρες-όπου οι επίσημες προσπάθειες για ενθάρρυνση της χρήσης μέσων μαζικής μεταφοράς συναντούν συχνά την άρνηση των συνηθισμένων στην εξατομικευμένη μεταφορά ανθρώπων- το ποδήλατο είναι το μόνο όχημα που απαντά στα προβλήματα, που δημιούργησε το αυτοκίνητο στην πόλη, αποτελώντας ταυτόχρονα μια βολική ιδιωτική λύση μεταφοράς. (σελ. 12)
Μεγιστοποιώντας μάλιστα την χρήση ποδηλάτων και μέσων μαζικής μεταφοράς, είναι δυνατόν να ανακοπεί η απότομη αύξηση της χρήσης του αυτοκινήτου, πριν ο αέρας της πόλης γίνει ακατάλληλος για την αναπνοή και η κυκλφορία οδηγηθείσε πλήρη ακινησία τις ώρες της αιχμής. (σελ. 14)
Στις Ηνωμένες Πολιτείες μόνο 1 στα 40 ποδήλατα χρησιμοποιείται για καθημερινή μετακίνηση. Τα περισσότερα από τα υπόλοιπα χρησιμοποιούνται για τη διατήρηση της καλής σωματικής κατάστασης, για αθλητισμό ή παιχνίδι ή απλώς αφήνονται να αραχνιάσουν στα υπόγεια. (σελ. 19)
Το αυτοκίνητο-το οποίο έφερε στη βιομηχανική κοινωνία έναν πρωτόγνωρο τρόπο ατομικής μετακίνησης και άνεσης-θεωρείτο για καιρό το όχημα του μέλλοντος. Όμως οι χώρες, οι οποίες έχουν καταλήξει να είναι εξαρτημένες από το αυτοκίνητο, πληρώνουν ένα τρομερό τίμημα κάθε χρόνο:τον όλο και βαρύτερο φόρο σε δυστυχήματα, ατμοσφαιρική ρύπανση, κυκλοφοριακή συμφόρηση και κόστος του πετρελαίου. (σελ. 24)
Στις πιο μεγάλες πόλεις του κόσμου, με τη χειρότερη συμφόρηση, η κυκλοφορία φαίνεται ότι θα γίνει αδύνατη πριν τελειώσει το πετρέλαιο. (σελ. 28)
Η χρήση καυσίμων που προέρχονται από την καλλιέργεια των δημητριακών επιφυλάσσει τις δικές της περιβαλλοντικές παρενέργειες, καθώς και την πιθανότητα μιας σύγκρουσης με την παραγωγή ειδών διατροφής. (σελ. 31)
Οι συγκοινωνιολόγοι καταλήγουν στο ότι η κατασκευή νέων αυτοκινητοδρόμων απλώς προσελκύει περισσότερα αυτοκίνητα, καθώς ένα μέρος από τους επιβάτες των δημοσίων συγκοινωνιών γίνονται οδηγοί αυτοκινήτων και νέοι συνοικισμοί αναπτύσσονται κατά μήκος των νέων δρόμων. (σελ. 31)
Για κάθε άτομο που χρησιμοποιεί ποδήλατο αντί για αυτοκίνητο κατά τις μετακινήσεις του, έχουμε λιγότερη ρύπανση, λιγότερη κατανάλωση καυσίμων και κατάληψη λιγότερου χώρου στους δρόμους. Η μεταφορά με ποδήλατο χωρίς να αντικαθιστά όλες τις μετακινήσεις με αυτοκίνητο θα μπορούσε να το υποκαταστήσει κυρίως στις μικρές διαδρομές, δηλαδή αυτές που προκαλούν την μεγαλύτερη ρύπανση, καθώς μια κρύα μηχανή δεν κάνει σωστή καύση του καυσίμου.(σελ. 32)
Μια διαδρομή 16 χιλιομέτρων με ποδήλατο απαιτεί 350 θερμίδες ενέργειας όση περιέχεται σε ένα πιάτο ρύζι. Για την ίδια διαδρομή, ένα αυτοκίνητο χρειάζεται 18600 θερμίδες ενέργειας ή αλλιώς πάνω από 2 λίτρα βενζίνη. (σελ. 34)
Το γεγονός ότι οι άνθρωποι αρέσκονται να κάνουν ποδήλατο για να κρατούν την φόρμα τους αποδεικνύεται από την δημοτικότητα των στατικών ποδηλάτων αδυνατίσματος, η ειρωνία είναι ωστόσο ότι πολύς κόσμος πηγαίνει με το αυτοκίνητο μέχρι το γυμναστήριο για να κάνει ποδήλατο. (σελ. 38)
Η εμπειρία της Ασίας έχει δείξει ότι η δημιουργία μιας ποδηλατοβιομηχανίας αποτελεί εγχείρημα σχετικά μικρού κινδύνου για τις αναπτυσσόμενες χώρες, που έχουν μικρή βιομηχανική βάση. Ένα μικρό εργοστάσιο συναρμολόγησης και ένα εργαστήριο επισκευών μπορούν να λειτουργήσουν με εργαλεία κόστους 200 δολαρίων, ενώ 100 ποδήλατα μπορούν να κατασκευαστούν με την ενέργεια και τα υλικά που χρειάζεται ένα μεσαίου μεγέθους αυτοκίνητο. (σελ. 51)
"Το μόνο που πρέπει να γίνει είναι να καταστεί ευκολότερο να καβαλήσεις ένα ποδήλατο από το να πάρεις το αυτοκίνητο. Ο κόσμος θα προχωρήσει από μόνος του από κει και πέρα. (σελ. 65)
Κάθε φορά που ένας οδηγός μετακινείται με ποδήλατο αντί για αυτοκίνητο, κερδίζει όχι μόνο ο ίδιος αλλά και η κοινωνία ως σύνολο.(σελ. 75)
... το ποδήλατο είναι το όχημα μιας νέας νοοτροπίας. Αμφισβητεί αθόρυβα ένα σύστημα αξιών, που προωθεί την εξάρτηση, τη σπατάλη, την ανισότητα στην μετακίνηση και την καθημερινή σφαγή...Υπάρχει λόγος να βοηθήσουμε το ποδήλατο να γνωρίσει μια νέα χρυσή εποχή. (σελ. 75)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου